نقش مدیریت در زنبورداری

اهمیت مدیریت در زنبورداری
 

افراد به عنوان یک سرگرمی یا به عنوان یک سرمایه گذاری تجاری به زنبورداری می پردازند. اهمیت شیوه های خوب مدیریت کندو در هر دو عملیات زنبورداری سرگرمی و تجاری دیده می شود. هر دوی آنها نیازمند مشاهده، کنترل و نگهداری کندوها در بهترین شرایط برای سکونت توسط کلنی های زنبور عسل هستند. حتی زنبورداران حفاظتی نیز باید مدیریت صحیح کندو را برای دستیابی به بهترین نتایج در زنبورداری خود انجام دهند. مدیریت کندو مجموعه ای از اقدامات، فعالیت ها و روال هایی است که شما انجام می دهید تا اطمینان حاصل کنید که عملیات زنبورداری شما به اهداف خود می رسد. کندوهای ضعیف مدیریت شده منجر به استرس زنبورها می شود. آنها همچنین منجر به تولید محصولات کندو با کیفیت پایین در مقادیر کمتر از حداکثر عملکرد ممکن می شوند

مزایای شیوه های خوب مدیریت کند
مدیریت خوب کندو برای شما مزایای زیادی دارد. به شما کمک می دهد تا ببینید که کلنی زنبور عسل شما در شرایط سالم باقی می ماند و محصولات کندوی زیادی برای شما تولید می کند. شما می‌توانید کلنی‌های بزرگی را پرورش دهید تا بتوانند به دفعات بیشتر از تکثیر شوند و به طور طبیعی چندین بار بچه دهی کنند.

مزایای اصلی شیوه های خوب مدیریت کندو عبارتند از:

1. تولید محصولات پر بازده
زنبوردارانی که مدیریت خوبی روی کندوهای خود انجام می دهند، هر ساله کندوهایشان عملکرد بالایی دارند. کلنی های زنبور عسل آنها برای زنبورداری سود زیادی به آنها می دهد. این زنبورداران با تجارت و استفاده از محصولات کندو مانند عسل، موم، بره موم و ژل رویال درآمد کسب می کنند. زنبورداران دیگر کندوهای زنبور را تقسیم می کنند و تعداد زیادی زنبورهای بسته بندی شده را به زنبورداران دیگری که در حال راه اندازی کلنی های زنبور عسل هستند می فروشند.

تولید محصولات زنبور عسل با عملکرد بالا، عملیات زنبورداری شما را سودآور و ارزش مشارکت مداوم در آن می کند. همچنین امکان توسعه را در زمانی که شما بخواهید فراهم می کند و خرید ملزومات زنبورداری را که نیاز دارید آسان می کند. اینها ممکن است ابزار، تجهیزات یا استخدام نیروی کار اضافی برای عملیات زنبورداری باشد.

2. زنبورداری ایمن
تهدیدات و خطرات زیادی در زنبورداری وجود دارد. مهم است که از ایمن بودن زنبورداری خود اطمینان حاصل کنید. این شامل ایمنی برای شما، برای کلنی های زنبور عسل شما، و برای همسایگان و حیوانات است. کندوهایی که به درستی مدیریت شوند برای زنبورهای عسل بهترین شرایط را برای شکوفایی فراهم می کنند. آنها می توانند برای بهترین تولید و تداوم کلنی، ریزاقلیم کندو را در حد مطلوب نگه دارند.

زنبورهای عسلی که در چنین کندویی قرار دارند می توانند بدون اینکه خطری برای مردم و حیوانات ایجاد کنند، بیرون بروند و به جستجوی شهد بپردازند. شما همچنین در عملیات زنبورداری خود راحت با کندو کار می کنید زیرا می دانید که ایمن هستید. کندوی عسل که از نگهداری نامناسبی برخوردار باشد، زنبورهایی عصبی و تهاجمی دارد که ممکن است افراد و حیوانات را بی دلیل نیش بزنند. همچنین ممکن است خود زنبوردار در حین کار در زنبورستان توسط چنین کندویی آسیب ببینید.

3. کلنی زنبور عسل سالم
کلنی های زنبورهایی که در زنبورداری استفاده می کنید زمانی که سالم هستند بهترین استفاده را دارند. کندو و کلنی زنبور عسل که در آن قرار دارد مانند یک جثه بزرگ هستند. کلنی زنبور عسل کندو را در بهترین شرایط نگه می دارد. منافذ ناخواسته را می‌بندد، کندو را تمیز می‌کند، کندو را گرم یا خنک می‌کند، و رطوبت موجود در کندو را از جمله فعالیت‌های دیگر کنترل می‌کند.

در مقابل کندو برای کلنی زنبور عسل سرپناه و ایمنی ایجاد می کند. هر مشکلی که در کندو رخ دهد کلنی زنبور عسل را تحت تأثیر قرار می دهد. با مدیریت ضعیف کندو، زنبورهای عسل مستعد شیوع بیماری، هجوم آفات و انگل ها و حملات شکارچیان می شوند. اینها بر سلامت و رفاه کلنی زنبور عسل تأثیر منفی می گذارد.

4. محصولات ایمن و سالم کندو
کندوی عسل که به خوبی مدیریت می شود محصولاتی را به شما می دهد که می توانید به آنها اعتماد کنید. آنها برای استفاده در صنایع مختلف سالم و ایمن هستند. محصولات کندو معمولاً توسط انسان استفاده می شود و بنابراین باید عاری از آلاینده ها باشد. آنها نباید اثرات بدی بر سلامت کسانی که محصولات را مصرف می کنند، داشته باشند

محصولات کندوی زنبور عسل به طور کامل، با فرآوری و پالایش یا در ترکیب با سایر مواد برای تولید محصولات ثانویه مختلف استفاده می شود. در هر روشی که استفاده شود، محصولات کندوی شما باید ارزش افزوده داشته باشند، نه اینکه کیفیت محصولات نهایی را کاهش دهند یا به کاربران آسیب برسانند.

5. کاهش استرس در کندو
اقدامات خوب مدیریت کندو باعث کاهش استرس در کندو می شود. آنها زنبورها را در فعالیت های نگهداری کندو و همچنین در تولید محصولات کندو آرام و فعال می کنند. زنبورهای عسل تحت استرس ، در تولید محصولات کندو تهاجمی و ضعیف هستند. آن طور که انتظار می‌رود جمعیت کلنی زنبورهای عسل را در خود حفظ یا افزایش نمی‌دهند. در بدترین حالت زنبورهای تحت استرس از آن کندو فرار کرده و به مکان دیگری می روند.

مدیریت خوب کندو، موارد استرس زنبورها را کاهش می دهد. این به شما زنبورهای آرامی می دهد که از تعامل با آنها خوشحال می شوید. آنها به هیچ وجه مردم و حیوانات را نیش نمی زنند. علاوه بر این کندوی بدون تنش ، بهترین محصول را از محصولات کندو تولید می کند.

بسته به اینکه چه چیزی باعث تشدید و استرس شده است، زنبورهای عسل در حدود یک یا دو هفته آرام می شوند. عوامل اصلی استرس و تشدید در کلنی های زنبور عسل فعالیت انسان، نفوذ به کندو، شیوع بیماری در کندو، هجوم آفات و انگل ها، کمبود ناگهانی شهد و ذخایر کندو، تغییر آب و هوا و جابجایی از یک مکان به محل دیگر است.

شیوه های مدیریتی که استرس کندو را کاهش می دهد

هر زنبورداری که متوجه کندوی تحت استرس می شود باید اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهد. زنبورداران مبتدی و با تجربه می توانند این کار را با موفقیت انجام دهند. آنها با استفاده از روش های ترکیبی برای رسیدگی به وضعیت فعلی و جلوگیری از عود آن در آینده به این مهم دست می یابند. زنبورداران همچنین از شیوه های مدیریتی استفاده می کنند که استرس کندو را کاهش می دهد.

این شیوه ها عبارتند از:

1. بازرسی کندو و بررسی مشکل
در مواردی که علت استرس در کندو بلافاصله یا به راحتی با مشاهده قابل تشخیص نیست، بررسی کندو ضروری است. این به شما امکان می دهد علت استرس را در کندو کشف کنید تا به درستی آن را برطرف کنید. شکست شما در یافتن علت واقعی استرس باعث می شود که به مشکل ، اشتباه رسیدگی کنید و به اندازه کافی با استرس مقابله نکنید. در بازرسی کندویی که انجام می دهید، سریع عمل کنید تا از عصبانیت بیشتر زنبورها بکاهید.

2. کنترل بیماری، آفات و انگل
برای کنترل بیماری ها، آفات یا انگل هایی که ممکن است در کندو پیدا کنید، سریع اقدام کنید. بیماری های مختلف با استفاده از روش ها و ترکیبات مختلف درمان می شوند. از موثرترین و در دسترس ترین روشی که در اختیار دارید استفاده کنید. انتظار برای در دسترس بودن برخی از راه حل ها در زمان بعدی به بیماری فرصت می دهد تا به کلنی زنبور عسل آسیب برساند.

به همین ترتیب، مشکل آفت یا انگلی را که در کندو پیدا می کنید برطرف کنید. از مناسب ترین، مؤثرترین و در دسترس ترین روش استفاده کنید.

بیماری های رایجی که باید برای درمان آن در زنبورها آماده باشید نوزما و بیماری های عفونی هستند. آفاتی که اغلب در کندوها یافت می شوند که زنبورها را تحت فشار قرار می دهند، سوسک های کوچک کندو و پروانه مومی هستند. کنه‌های واروآ و کنه های تنفسی انگل‌هایی هستند که احتمالاً در کندو با آن‌ها مواجه می‌شوید.

3. کنترل دما
زنبورهای عسل تحت فشار دمای خارج از محدوده طبیعی خود هستند. آنها کندو را همیشه در دمای 35 درجه سانتیگراد نگه می دارند. در زمستان دمای محیط بیرون کندو کاهش می‌یابد و باعث می‌شود زنبورها در کنار هم جمع شوند. آنها نمی توانند برای جستجوی شهد بیرون بروند و انرژی زیادی را صرف گرم نگه داشتن کندو می کنند. در تابستان با مشکل گرم شدن بیش از حد کندو مواجه می شوند. آنها با استفاده از آب و با فشار دادن هوا به داخل کندو، کندو را خنک می کنند.

این شرایط شامل دمای خارج از محدوده برای زنبورها بسیار استرس زاست. شما می توانید به کاهش وقوع یا سطحی که این مشکلات در کندو رخ می دهد کمک کنید. در تابستان ایجاد سایه روی کندوی عسل در بخشی از روز که گرمترین هوا است، به کاهش مشکل گرمای بیش از حد کندوها کمک می کند. در زمستان کندو را با یک ماده عایق بپیچید تا گرمای داخل کندو حفظ شود.

4. محل کندو را با دقت انتخاب کنید
هنگام تصمیم گیری در مورد محل کندوها و زنبورستان های خود بسیار مراقب باشید. قرار گرفتن در معرض عناصر، در دسترس بودن شهد و آب، دسترسی شکارچیان و افراد سرگردان، امنیت کلی مکان، و سرعت باد را از جمله عوامل دیگر در نظر بگیرید.

5. حداکثر امنیت کندو
اقدامات امنیتی کافی برای اطمینان از اینکه سارقان، شکارچیان، افراد غیر مجاز و حیوانات ولگرد نتوانند به کندوها برسند، اعمال کنید. علاوه بر این، تدابیر امنیتی فردی کندو مانند صفحه های سرقت و کاهنده ورودی را نصب کنید تا سرقت به راحتی اتفاق نیفتد.

6. تغذیه شربت شکر و گرده گل
در صورت نیاز به کلنی زنبور عسل خود غذا دهید. منتظر نمانید تا ببینید که کندو به تغذیه نیاز دارد. کلنی های زنبور عسل اغلب در هر زمانی از اواخر زمستان تا اوایل بهار نیاز به تغذیه دارند. در صورت نیاز به تغذیه برخی یا همه کلنی های زنبور عسل خود آماده باشید. علاوه بر این مراقب باشید که کلنی‌های زنبور عسل که وارد زمستان می‌شوند، دارای ذخایر عسل کافی برای ماندگاری در زمستان باشند.

7. زمانبندی مناسب بازرسی کندو
داشتن زمانبندی مناسب به شما به عنوان زنبوردار بستگی دارد . باید در زمان بازرسی کمترین استرس را به کندو وارد کنید. این موضوع شامل بررسی آب و هوا از نظر مناسب بودن برای بازرسی، پوشیدن لباس های رنگ روشن و لباس های زنبورداری، صرف کمترین زمان ممکن، و انجام بازرسی زمانی که حداکثر زنبورها در فعالیت های مختلف خارج از کندو هستند، از جمله عوامل دیگر یک بازرسی کندوی زنبور عسل به موقع است.

8. برداشت به موقع محصولات کندو
این یک قاعده کلی است که کندوها بچه دهی خواهند کرد. تجمع عسل یکی از عوامل مهم در بچه دهی است. اگر نمی خواهید شاهد بچه دهی کندوی خود باشید ، هم عسل و هم موم را از کندوهای خود برداشت کنید. این کار کندوها را مشغول تولید موم و تولید عسل برای پر کردن فضای موجود می کند. از بچه دهی جلوگیری می کند و حداکثر محصول را از هر کندو به شما می دهد.

چگونه BeeKeepPal می تواند به شما در مدیریت بهتر کندوهای عسل کمک کند
زنبورداری سنتی در گذشته گاهی اوقات بسیار خسته کننده بود. زنبورداران اغلب تحت تأثیر عوامل بسیار متفاوتی قرار داشتند که هیچ فناوری برای کمک به آنها وجود نداشت. امروزه زنبوردارران از داشتن فناوری هایی که به آنها کمک می کند تا زنبورستان های خود را اداره کنند، خوشحال هستند. یکی از این فناوری ها BeeKeepPal است که یک نرم افزار مدیریت زنبورستان است. BeeKeepPal از طریق اینترنت به عنوان یک سرویس نرم افزاری در دسترس زنبورداران است. همچنین می توانید از طریق برنامه های موبایلی که در حال حاضر در حال توسعه هستند به نرم افزار دسترسی داشته باشید. برنامه های موبایل هم به صورت آنلاین و یا آفلاین کار خواهند کرد.

؛؛ در اینجا آمده است که چگونه BeeKeepPal می تواند به شما در مدیریت بهتر کندوهای خود کمک کند:

1. پیگیری بازرسی کندو
BeeKeepPal دارای ویژگی است که برنامه ریزی، ضبط و ارجاع آسان بازرسی کندو را امکان پذیر می کند. این اجازه می دهد تا مشاهدات خود را به صورت متنی و تصویری ضبط کنید. برای هر بازرسی کندو که انجام می دهید می توانید عکس هایی بگیرید که متن ضبط شده را همراهی می کند.

با این نرم افزار شما فقط بازرسی های کندو را ثبت نمی کنید، بلکه مجموعه کاملی از ویژگی‌ها را دریافت می‌کنید که شامل ابزاری برای بررسی آب و هوا از نظر مناسب بودن برای انجام بازرسی کندو است. هنگامی که یک بازرسی برنامه‌ریزی‌شده موعد مقرر است، یک یادآوری ایمیل و یادآوری‌های دیگری را در برنامه تلفن همراه خود بسته به ترجیحات خود دریافت می‌کنید.

2. بررسی مناسب بودن آب و هوا برای بازرسی کندو
اگر بخواهید به هر حال بازرسی را ادامه دهید، شرایط بد آب و هوایی بازرسی کندو را مختل می کند و باعث تلفات در کندو می شود. BeeKeepPal به شما
CheckInspect ابزاری برای بررسی مناسب بودن شرایط آب و هوایی برای بازرسی کندو می دهد.
CheckInspect فقط به ورودی مکان کندوهای شما نیاز دارد و پیش بینی آب و هوا را برای آن منطقه دریافت می کند. سپس پیش‌بینی‌ها را با پارامترها و سطوح پایه پیش‌فرض برای بازرسی‌های کندوی ایمن مقایسه می‌کند و نتایجی را در مورد ایمنی انجام بازرسی کندو به شما می دهد.نتایج حاصل از جستجوهای CheckInspect به شما می گوید که آیا شرایط آب و هوایی بهینه، قابل دوام یا غیرقابل توصیه برای بازرسی کندو است. این نتایج 7 روز را پوشش می دهد و هر روز به بخش های سه ساعته تقسیم می شود.

3. توصیه های مبتنی بر داده برای تقسیم کندوها
از جمله فواید دیگر کندوهایی که جمعیت بالایی دارند ،این است که قدرت جستجوی شهد بالایی دارند. در عین حال، از این جهت مضر است که کندو می‌تواند همزمان مقادیر زیادی عسل مصرف کند. BeeKeepPal ورودی داده های بازرسی های شما را تجزیه و تحلیل می کند و توصیه های اولیه برای تقسیم کندوها را به شما می دهد. این  موضوع کمک می کند تا کلنی های موجود در کندوهای ما ، در اندازه مناسبی برای تولید محصولات کندو نگهداری شوند.

4. توصیه های پیشگیرانه برای کنترل آفات
یادآوری ها و توصیه هایی برای مقابله پیشگیرانه با آفات زنبورهای عسل در کندوهای خود را از نرم افزار BeeKeepPal دریافت کنید. جلوگيري از آفات و انگل ها در زنبورداري حائز اهميت است تا در فصول پربار سال افت توليد نداشته باشد. این شما را از برخورد عجله با مشکلات نجات می دهد.

5. تولید کندو و سوابق مالی
سوابق در زنبورداری ابزار بسیار مهمی برای تعیین سودآوری هستند. آنها همچنین برای تجزیه و تحلیل برای اینکه متوجه بشوید آیا کلنی های زنبور عسل شما همانطور که باید عمل می کنند ، مفید هستند. اهمیت شیوه های خوب مدیریت کندو به این دلیل است که به شما کمک می کند بدانید که چه کاری را باید ادامه دهید و چه چیزی را در عملیات زنبورداری خود تغییر دهید.
ارائه سوابق دقیق تولید و مالی به شما مورد دیگری است که BeeKeepPal می تواند در مدیریت بهتر کندوهای عسل به شما کمک کند.

نرم افزار ورودی داده ها را می گیرد و سپس گزارش ها و خلاصه هایی را به شما می دهد که به راحتی قابل درک هستند. آنها در اجرای صحیح عملیات زنبورداری شما در همه سطوح نقش اساسی دارند. سطح کندو، سطح زنبورستان، و سطح شرکت برای کسانی که بیش از یک زنبورستان دارند.

6. تجهیزات ردیابی
روش دیگری که BeeKeepPal به مدیریت کندوهای شما کمک می کند، بهبود ردیابی تجهیزات و ابزار، اعضای تیم و کارگرانی است که دارید. این نرم افزار دارای ویژگی مهمی است که برای خرید تجهیزاتی که برای کندوهای مربوطه انجام می دهید، ورودی دریافت می کند.

اگر تجهیزات برای استفاده در بیش از یک کندوی زنبور عسل است، می توانید آن را در نرم افزار در سطح زنبورستان وارد کنید. بنابراین به راحتی می توانید متوجه شوید که هر کندو از نظر تجهیزات چقدر هزینه مصرف کرده است. زنبورداران می توانند هزینه را به کندوهای زنبور عسل اختصاص دهند یا آن را در یک زنبورستان در شرکت خود اعمال کنند. همچنین می توانید به سرعت و به آسانی فروش تجهیزات را برای سوابق دقیق وارد کنید.در هر زمان می توانید لیست تمام تجهیزاتی را که دارید فراخوانی کنید. همچنین می توانید لیست تجهیزات مرتبط با هر کندوی عسل را برای شما نمایش دهد.

7. مدیریت کارکنان و نیروی کار
این نرم افزار همچنین اجازه می دهد تا هزینه های نیروی کار شما را در سطح کندو و همچنین در سطح زنبورستان وارد کنید. این هزینه ها را نگهداری می کند و آنها را در تجزیه و تحلیل مالی برای کندوهای زنبور عسل، زنبورستان های مربوطه و عملیات زنبورداری شما به طور کلی اعمال می کند.

BeeKeepPal نیاز به ثبت نام توسط صاحب عملیات زنبورداری دارد و سپس آنها می توانند اعضای تیم را به عملیات زنبورداری خود در نرم افزار اضافه کنند. این اعضای تیم اغلب کارمندان شما هستند. آنها می توانند هنگام انجام هر فعالیتی در عملیات زنبورداری شما، داده ها را به نرم افزار وارد کنند. سپس می‌توانید از روی داده‌هایی که وارد می‌کنند، ببینید که چه چیزی در این مورد انجام شده است.

داده‌های ورودی توسط اعضای تیم در نرم‌افزار BeeKeepPal ثبت می‌شود و در صورت نیاز برای ارائه گزارش‌ها ، ارائه توصیه‌ها، و در تجزیه و تحلیل نیاز به فعالیت‌های مختلف مانند درمان بیماری‌ها، آفات، انگل‌ها و بهبود برای امنیت از شکارچیان استفاده می‌شود.

نتیجه گیری !
مدیریت کندو بخشی از سیستم مدیریت زنبورستان شماست. این موضوع شامل بسیاری از فعالیت ها، مشاهدات، و حتی تجهیزات است. توسعه و یادگیری بهترین شیوه ها برای مدیریت کندو از زنبورداران، انجمن های زنبورداری و مقامات کشاورزی است. مدیریت خوب کندوها ، شما را با سایر زنبورداران منطقه و کندوهای شما را در بهترین شرایط برای اسکان نگه می دارد. کندوهایی که به خوبی مدیریت نمی شوند، تحت فشار بوده و تولیدات مناسبی ارائه نمی دهند. آنها بازدهی پایینی از محصولات کندوی عسل به شما می دهند که کیفیت پایینی نیز دارند. زنبورداران مبتدی و با تجربه نباید اهمیت شیوه های خوب مدیریت کندو را نادیده بگیرند.

نوشته : Michael Simmonds

 

    

#زنبورداران   #زنبورستان  #زنبورداری  #زنبوردار  #مدیریت  #زنبور   #عسل  #محصولات   #کلنی  #آفات  #انگل  #بیماری ها  #ملکه  #کندو    #بازدید   #بازرسی